آشنایی با اصطلاحات قهوه الپیکالا

Aftertaste coffee طعم قهوه

طعم بخارات قهوه که پس از نوشیدن قهوه در دهان پخش می شود را Aftertaste می گویند.

زمانی که قهوه می نوشید، یک سری طعم مشخص رو حس می کنید و پس از نوشیدن قهوه متوجه می شود که بخارات قهوه در دهان شما یک اثر طعمی برجای می گذارد که با طعم حس شده اول می تواند یکسان باشد یا فرق کند.

در برخی از جوامع Aftertaste به Finish نیز گفته می شود که می تواند شکلاتی؛ سوخته، تنباکویی، دودی، کاراملی و … مد نظر گرفته شده باشد.

Balance coffee قهوه متعادل

در اصطلاح متعادل به قهوه ای اطلاق می گردد که یک خصیصه غالب نسبت به دیگر خصیصه هایش نداشته باشد،به عبارت دیگر قهوه ای با ویژگی های دلچسب از عطر و طعم و . . همگی را در یک فنجان قهوه در تعادل با یکدیگر نشان دهد و طور متعادل بوده که هیچ یک از این ویژگی ها بر دیگری غالب نبوده .

Bitter coffee تلخی قهوه

طعم اصلی که می توان به قهوه نسبت داد تلخی است. تلخی قهوه بیشتر به دلیل کافئین موجود در قهوه است و همچنین دیگر آلکالوئید موجود در قهوه نیز اطلاق می گردد که توسط گیرنده چشایی انتهایی زبان انسان، حس می شود.

قهوه ای که بیش از حد تلخ باشد، نامطبوع و ناخوشایند و زننده می گردد؛ همچنین هرچه روست قهوه بیشتر و تیره تر میگردد؛ تلخی قهوه بیشتر می شود.

Body coffee بادی قهوه

بادی یا بدنه به وزنی که از قهوه در دهان هنگام نوشیدن قهوه در دهان درک می شود؛ گفته می شود که می تواند با اصطلاحات سبک light ( رقیق ) یا متوسط medium و یا ؛ پر و کامل Full ( غلیظ ) و یا خیلی غلیظ Full body تعریف شود.

بدنه قهوه، کاملا با مقدار مواد محلول و معلق و چربی های استخراج شده در قهوه رابطه مستقیم دارد و می تواند از محدوده رقیق و آبکی تا غلیظ را در بر گیرد. بطور مثال یک شربت.

بدنه بیشتری نسبت به یک قهوه اسپرسو دارد؛ و یا اینکه شیر نسبت به آب غلیظ تر و دارای بدنه ضخیم تری است.

Bready coffee قهوه با طعم غلات

عطری مثل نان و غلات در قهوه که معمولا به دلیل روست کم قهوه و یا وقتی که قهوه زمانی طولانی در روستر با حرارت کم می ماند و در نتیجه ویژگی های عطری و طعمی قهوه بخوبی توسعه و بروز نمی یابد.

همچنین به قهوه ای گفته می شود که سطح بیرونی آن پخته شده است ولی مغز قهوه نپخته باقی مانده است، که طعمی ناپخته و ترش با عطر نان مانند دارد.

Bright coffee قهوه با اسیدیته تیز

قهوه ای با طعم دلپذیر و تقریبا تیز و دارای اسیدیته تیز.

آروما قهوه

آروما یا عطر در قهوه اشاره به بو یا رایحه قهوه تازه دم آوری شده؛ اعم از میوه ای، دودی، گیاهی و یا وانیلی دارد.

حس چشایی بدون حس بویایی ما به مزه های شوری و شیرینی و ترشی و تلخی محدود می گردد ولی بسیاری از تفاوت های ریز قهوه خوب و مرغوب در عطر و بوی تعریف می شود و توسط بینی حس می گردد.

برای مثال رایحه گلی که به وضوح در عطر قهوه تجربه می گردد نه توسط زبان و چشایی حس می شود.

عطر قهوه همچنین پس از نوشیدن قهوه وقتی که بخار قهوه به سمت بینی و حس بویایی می رود حس می گردد.

عطر قهوه اندکی پس از روست در بالاترین سطح بو قرار دارد و بعد از آن سریعا کاهش می یابد.

طراوت قهوه، از جمله عطر قهوه اگر پس از تفت دادن بصورت مناسب نگهداری شود می تواند برای ماه ها حفظ گردد.

لاین قهوه چیست
قهوه کامرشیال
اصطلاحات رایج در کافی شاپ
اصطلاحات کافه ای
آشنایی با اصطلاحات کافی شاپ
شات قهوه چیست
بادی قهوه چیست
قهوه کامرشیال چیست؟