تفاوت سی پی یو اینتل celeron با core i3 i5 i7 الپیکالا

پردازنده های کمپانی اینتل intel با اسامی مختلف مانند celeron و pentium و core i و core 2 نامبرده می شوند که هر ساله با تغییر سوکت مادربرد های اینتل این پردازنده ها نسل جدیدی از خود به بازار ارائه می کنند.

مهم ترین فرق در سری پردازنده های مرکزی تعداد هسته سی پی یو حافظه کش و نوع معماری میکروپروسسور که با نسل پردازنده مشخصات می شود ، ثبات ریجستر در سی پی یو و پردازنده گرافیکی قابلیت اورکلاکینگ سی پی یو و نوع ضریب بسته و باز می باشد که در قیمت آن نیز تاثیر گذار می باشد.

فرق celeron با pentium

فرق celeron با pentium در قدرت پردازش کارایی سیستم های مختلف می باشد حالا مسئله این است که پنتیوم قسمتی از خانواده میکرو پردازنده های x86 می باشد ولی سلرون از خانواده چیپ ست های رده پایین اینتل IA-32 و x86-64 می باشد.

جدول مقایسه سی پی یو پنتیوم و سلرون

ردیفآیتم های مقایسهسی پی یو پنتیومسی پی یو سلرون
1به کدام خانواده اینتل تعلق داردپنتیوم قسمتی از خانواده ریزپردازنده های x86 سلرون خانواده تراشه رده پایین IA-32 و x86-64
2سرعت ساعتپردازنده پنتیوم دارای بالاترین سرعت کلاک 3.8 گیگاهرتزپردازنده Celeron دارای بالاترین سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز
3قدرت و حافظهسریع‌ترین سرعت باس 1066 مگاهرتز با 512 کیلوبایت حافظه کش L2 است.سریع‌ترین سرعت باس 400 مگاهرتز با تنها 128 کیلوبایت حافظه کش است
4قیمتتراشه پنتیوم نسبتا گران‌تر از سلرون اندتراشه سلرون ارزان تر از تراشه های پنتیوم می باشند
5تعداد هسته هااز یک معماری 2 هسته‌ای بهره می برداز یک معماری ۲ هسته‌ای بهره می برد
6حداکثر رم قابل پشتیبانی128 گیگابیت در نسخه های 2021   128 گیگابیت در نسخه های 2021
7کاربردیورک استیشنمدیا و خانگی
جدول مقایسه سی پی یو پنتیوم و سلرون

سرعت ساعت سی پی یو پنتیوم pentium در بالاترین سرعت کلاک 3.8 گیگاهرتز می باشد این در حالی است که پردازنده سلرون Celeron دارای بالاترین حالت کلاک 2.8 گیگاهرتز را به شما ارائه می دهد.

جدیدترین نسخه از پردازنده سلرون، مدل G6900 می باشد و آخرین پردازنده پنتیوم G7400 می باشد. هر دو cpu از دو هسته نام Golden Cove قدرت می گیرد.

سی پی یو برای بازی

پردازنده های ببشتر برای افرادی اهمیت دارند که ( گیم ، انجام چند وظیفه همزمان پردازنده ، اجرای برنامه های به روز ) و به نسبت افزایش توان کامپیوتر برای آن ها مهم است وگرنه تمامی پردازنده ها نسل دو و معمولی توان انجام کار های روزمره و امور حسابرسی و دانش آموزی و جویی ، اداری و کار های معمول را دارا می باشند

فرق celeron با core i

تفاوت مهم اندازه حافظه کش CPU می باشد که تأثیر زیادی در عملکرد چند وظیفه ای (چند کار هم زمان)، تجاری و یا حتی گیم دارد و برخی از ویژگی های نام برده از پردازنده ممکن است در Celeron ضعیف باشد.

پردازنده های Celeron درواقع ورژن پنتیوم جدید را حذف کرده که دوباره از پردازنده i3 ساخته شده اند.

سری سی پی یو Celeron برای وب گردی در اینترنت ، پردازش سبک وکار های روز مره و اداری و حسابداری در کامپیوتر ها جاسازی و طراحی می شود و حتی برای بازی های سبک (برخی بازی ها بسته به نوع سی پی یو) و یک کامپیوتر سرگرمی خانگی که برای تماشای فیلم استفاده می شود ، بسیارمناسب است چرا که قیمت کمی دارد.

پردازنده celeron یا core i3

سی پی یو سری CORE I3 هسته های با عملکرد بالاتر هستند که به آن ها هسته های دوگانه گفته می شود. از پردازنده core i3 ، به عنوان جایگزین بودجه مالی مناسب برای پردازنده های چهار هسته ای در سیستم های کامپیوتری مناسب بازی با بودجه پایین تر مورد استفاده قرار می گیرد و باعث افزایش بیشتر عملکرد سیستم در حین بازی و رندرینگ می شود درواقع سری i3 از رده های مقرون به صرفه core i می باشد که اغلب آن دو هسته می باشند.

مقایسه هسته سی پی یو سلرون با core i3

یکی دیگر از تفاوت ها تعداد هسته پردازنده می باشد که اولین i3 دارای 2 و هر i3 دارای حداقل دو هسته می باشد به این معناست که 4 پردازنده منطقی (در پردازنده های اینتل هر هسته به عنوان دو هسته مجازی به سیستم عامل ارسال می گردد.

مقایسه معماری پردازنده سلرون با کور آی

اولین تفاوت این سی پی یوها معماری آن ها است: Celeron – x86 که 32 biti3 است – x86_64 که 64 بیتی می باشد.

تفاوت سی پی یو اینتل celeron با core i5

پردازنده core i5 تفاوت اساسی با core i3 دارد چه از نظر معماری و چه از نظر تعداد هسته پردازنده های i5 نسل اول دارای حداقل 4 هسته می باشند که عملکرد بهتری نسبت به سایر پردازنده ها دارد.

سری سی پی یو های سلرون Celeron هسته های دوگانه ای دارند که البته با قیمتی عرضه می گردند که در این حالت عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهند. اغلب لپ تاپ هایی که برای وب گردی طراحی می شوند مانند کروم بوک ها از این پردازنده استفاده می کنند.

سری پردازنده های Celeron هنوز تولید می شود و یکی نسخه های خوب آن Sandy Bridge دو هسته ای و 64 بیتی می باشد. حالا با این تفاسیر نتیجه می گیریم که سلرون فقط رده پایین و i3s رده بالاتری نسبت به آن دارند.

سی پی یو n4000 چیست
پردازنده سلرون N4000
انواع سی پی یو
تفاوت celeron با core i
پردازنده celeron یا core i3